Wat is bedrijfshulpverlening?
Bij een incident of bedrijfsongeval moet er iemand aanwezig zijn die direct kan handelen. Bij de meeste bedrijven zijn deze taken weggelegd bij de BHV’ers. Deze zijn hiervoor speciaal opgeleid. In dit blogartikel zullen we deze bijzondere mensen en hun taken volledig uitleggen.
BHV staat voor bedrijfshulpverlening. De BHV’ers in een bedrijf of organisatie zorgen voor hulp en ondersteuning wanneer er calimiteiten (dreigen te) ontstaan. Ze zijn opgeleid om bijvoorbeeld EHBO te verlenen bij ongevallen en om personeelsleden en klanten in veiligheid te brengen in noodsituaties.
Volgens de wettelijke norm is het verplicht om minstens één BHV’er in dienst te nemen. Daarnaast mag een eigenaar of directeur deze functie ook zelf vervullen mits iemand anders zijn of haar taken overneemt wanneer de eigenaar of directeur afwezig is. Het precieze aantal BHV’ers die je in huis moet hebben is afhankelijke van de bedrijfsgrootte en de bedrijfstak. In kleinere organisaties of bedrijven is de BHV’er vaak allround. Terwijl er bij grotere bedrijven vaak gespecialiseerd BHV’ers zijn.
Een allrounderer moet in staat zijn om EHBO te verlenen, brand te kunnen bestrijden en om in het geval van een ontruiming, dit te coördineren. Een training voor een BHV’er bestaat uit de volgende punten:
- Voorbereiding van een ontruiming
- Taken van de bhv’er bij brand en een ontruiming
- De ontwikkeling van brand
- Brandpreventiemaatregelen
- Beperking en bestrijding van een beginnende brand
- Gebruik van AED
- Reanimatie
- Brandwonden
- Botbreuken
- Kneuzingen
- EHBO
Welke BHV cursus past bij mij?
Omdat een BHV’er verplicht is in Nederland zijn er ook veel aanbieders van BHV-trainingen. Het vinden van de goede cursus kan dan ook een enorme uitdaging zijn. Wel zijn er keurmerken voor cursussen waardoor je makkelijker een gedegen keuze kunt maken. Dit keurmerk komt van het NIBHV.
De kosten voor een BHV opleiding lopen sterk uiteeen afhankelijk voor welke specifieke onderdelen je bevoegd wilt raken. Zoals eerder genoemd gaat het dan om specifieke trainingen tegenover allround trainingen. Vaak betaal je ook voor verplichte cursusboeken en examenkosten.
Naast alle kosten voor cursussen en examens heb je ook spullen nodig voor op kantoor. Kijk hiervoor op de website van 360veiligheid. Zij hebben alles wat je nodig hebt op het gebied van veiligheid en BHV.
Een veelgemaakte fout is dat medewerkers niet weten wat het verschil is tussen EHBO en BHV. Deze onderdelen worden gebruikt in noodsituaties in zijn ook vereist om adequate hulpverlening te bieden. Het grote verschil zit hem in het takenpakket van de hulpverlener. BHV’ers moeten kunnen handelen in een divers aantal situaties die zich voordoen. Een EHBO is daarentegen meer een specialisatie.